Mange forbinder fotografering med å rette kameraet mot et motiv og ta bildet. Pek og skyt. Mange ganger fungerer det bra, men du kan legge til en ørliten innsats i komponeringen og få mye igjen.
Forskjellen mellom skyt og pek fotografen og "komponisten" er tid og tanke. Rersultatet kan være enormt i bildekvalitet.
Bare innrøm det, ofte er det pek og skyt metoden som er brukt på bildene dine. Det er klart at når du ser et flott motiv gjelder det å få det festet til bildebrikka. De fleste er opptatt av den iveren. Mange ganger opplever man å miste et godt motiv fordi man somlet eller ikke var godt nok forbedredt. Da gjelder det å skyte fra hofta. Men det er ikke så mye som skal til, og det starter med kunnskap. Skal man kunne jobbe med å komponere bilder trenger man litt kunnskap om hvordan det kan gjøres. Når du har kunnskapen, OG vet hvordan du skal bruke den, er det lett å stille seg opp for "pek og skyt" samtidig som komponisten hvisker deg et par ord i øret på hvordan du kan forbedre bildet du er i ferd med å ta. Og resultatene blir mye bedre.
Det finnes regler i fotografering. Mange regler. Men jeg har ikke tenkt å snakke om alle de reglene. Da tror jeg ikke du gidder lese gjennom hele saken, og ikke ville det gavne til noe heller. Men noen regler er kjekke å ha kunnskap om.
Det gylne snitt og 3 dels regelen (Rule of tirds)
Innen for kunst og foto hører man ofte om det gylne snitt. Dette er et prinsipp som man finner igjen i kunst og form tilbake i århundrer (tusner). Det gylne snitt beskrives av formelen (a+b)/a=a/b, og jeg er sikker på at nå kan du bruke det i fotograferingen.
"Det gylne snitt bygger på en harmonisk deling av et linjestykke. Snittet deler linjestykket slik at forholdet mellom den lengste og den korteste delen er like stort som forholdet mellom hele linjestykkete og den lengste delen av det." står det i Wikipedia.
Nå er vi inne på et tema det er skrevet bøker om. Det gylne snitt har matematiske sammenheng i nesten alt du er rundt deg, og til og med i deg selv. Forholdet mellom lengden fra skulderen til fingertuppene og lengden fra albuen til fingertuppene for eksempel. Vi snakker om ekte tallmagi når forholdet oppdages også i matematikken gjennom forholdene i Fibonaccitall. Kunstverk, bygninger, Leonardi da Vinci........ Jeg tror jeg stopper der og lager en liten konklusjon og lenke tilbake til oversktiften til avsnittet. Men jeg håper du fikk med deg tyngden i Det gylne snitt.
Konklusjon: I bildet til høyre ser du en firkant med røde og blå linjer. De blå linjene representerer det gylne snitt etter omtalte regler. De røde linjene representerer 3 dels regelen. 3 dels regelen deler bildet inn i 9 ruter ved å sette inn 2 horisontale og 2 vertikale linjer med lik avstand. Som du sikkert ser ligger de ganske nært opptil det gylne snitt, og det er denne effekten vi utnytter. Det er litt letter med 3 dels reglen fordi den er uten matematikk og mye styr. Men, nå som du VET at rule of thirds ligger like inn mot midten kan du utnytte det alikevel.
Når du skal ta et bilde kan du bruke disse linjene til å hjelpe deg med å plassere det du ser i søkeren. Horisonter skal ikke dele bilde på midten, ruke en av linjene. Et motiv i bilde skal ikke plasseres i midten, bruk en av linjene. Mange kameraet har hjelpelinjer man kan velge å vise eller ikke. Disse linjene er et verktøy til å hjelpe deg med å plassere motiv og bakgrunn riktig. Med litt trening ligger dette bak i hodet nitt neste gang du er ute å jakter med ditt kamera.
Det er forresten en VIKTIG REGEL til jeg må nevne, kanskje den viktigste av alle innenfor fotografering. Når du kan regelene, BRYT REGLENE. Husk at det er DU som er fotografen. Det er DU som ser motivet og skal formidle det du ser. Noen ganger er det rett å bryte reglene så lenge du har en mening med det.
Sånn helt til slutt
...vil jeg påpeke det jeg begynte med. Det finnes mange regler eller metoder innenfor fotografering. Denne artikelen var ment som en oppstart til de som ønsker å få til litt mer. Begynn i det små, og ikke fyll på med for mange ting på en gang slik jeg gjorde når jeg begynte å fotografere. For mange regler og metoder for å være perfeksjonist med en gang er ikke alltid like heldig. Det enkleste er ofte det beste, ta et skritt om gangen. Jeg skal forsøke å komme med flere artikler innenfor temaet etterhvert.